انتخاب برگه

با صنعت پترو شیمی و زنجیره تامین آن آشنا شوید ؟

با صنعت پترو شیمی و زنجیره تامین آن آشنا شوید ؟

گزارش ویژه بازار،نگاهی واقع بینانه به بازار بورس 

مقدمه ای بر صنعت پتروشیمی

پتروشیمی به صنایعی گفته می شود که در آن هیدروکربن های موجود در نفت خام و یا گاز طبیعی پس از فرآوری در یک سری فرآیندهای شیمیایی، به فرآورده های جدید شیمیایی تبدیل میشوند. تولید محصولات پتروشیمی به گونه ای است که در برخی حالات، یک واحد اصلی در بالادست، ماده اولیه واحدهای دیگر را تولید می کند، مانند واحد الفین که با تولید اتیلن و پروپیلن، نیاز واحدهای پلی اتیلن و پلی پروپیلن را تأمین می کند. صنعت پتروشیمی تأمین کننده اصلی مواد مصرفی مورد نیاز در بیشتر صنایع دیگر مانند شیمیایی، برق و الکترونیک، نساجی، پزشکی، خودروسازی، لوازم خانگی، غذایی و غیره می باشد. عواملی چون ارزانی مواد اولیه، ارزش افزوده فرآورده ها و نیاز فراوان و حیاتی به محصولات پتروشیمی، از مهمترین عوامل سرمایه‏گذاری در این صنعت محسوب می شوند.

زنجیره تامین صنعت پترو شیمی- بورسیران

زنجیره تامین صنعت پترو شیمی- بورسیران

صنعت پتروشیمی یکی از مهم ترین صنایع وابسته به نفت است که با فرآوری نفت خام و گاز طبیعی، ارزش افزوده حاصل از این مواد را فزونی می بخشد. صنایع نفت به سه حوزه بالادستی، پایین دستی و میان دستی تقسیم می شوند. صنایع بالادستی در صنعت نفت عبارتی است که به بخش جستجو، اکتشاف، حفاری و تولید نفت خام و گاز طبیعی اطلاق می شود. این بخش گاهی به نام اکتشاف و تولید هم شناخته می شود. در واقع صنایع بالادستی شامل جستجو برای یافتن میدان های بالقوه زیرزمینی یا زیردریایی، حفاری و اکتشاف چاه و نهایتاً عملیات چاه ها است که نفت خام و گاز طبیعی خام را به سطح می آورد. صنایعی که از محصولات پتروشیمی و یا تولیدات پالایشگاه‏های نفت به عنوان مواد اولیه استفاده می نمایند، صنایع پایین دستی پتروشیمی شناخته می شوند. این عبارت معمولا برای اشاره به تصفیه نفت خام و توزیع و فروش گاز طبیعی و محصولات مشتق شده از نفت خام، مورد استفاده قرار میگیرد. صنعت پایین دستی محدوده گسترده ای شامل پالایشگاه های نفتی، کارخانجات پتروشیمی، شرکت های توزیع محصولات نفتی و گاز طبیعی و بازار خرده فروشی را در برمی گیرد. این بخش با ارائه محصولات نهایی )بنزین، گازوئیل، سوخت هواپیما، نفت کوره، قیر، روغن ها، لاستیک مصنوعی، پلاستیک ها، کودها، ضدیخ ها، آفت کش ها، مواد دارویی، گاز طبیعی و پروپان( به صورت مستقیم با مصرف کنندگان نهایی سر و کار دارد.

از جمله مزیت های توسعه صنایع پایین دستی نسبت به صنایع بالادستی عبارت است از فعالیت کمتر، سرمایه‏گذاری کمتر، ارزش افزوده بالاتر، اشتغال زایی بیشتر، تنوع بیشتر محصولات و مخاطرات کمتر. در این میان صنایع میان دستی عمدتاً در دسته پایین دستی طبقه بندی می شوند. امروزه پتروشیمی، صنعتی بسیار گسترده با تکتولوژی پیچیده و فرآورده های متنوع بوده و تعداد محصولات آن به هزاران مورد می رسد. اهمیت محصولات پتروشیمی کاملاً روشن است.

اگر قرار باشد محصولات کشاورزی، انواع پارچه و پوشاک، مسکن، مواد شوینده و پاک کننده و داروهای مختلف، بدون استفاده از محصولات پتروشیمی تولید شوند، هرگز نیازهای رو به افزایش جمعیت جهان تأمین نخواهند شد. امروزه کشورهای مختلف جهان براساس موقعیت و امکانات خود از جمله دستیابی به دانش فنی، مواد اولیه و منابع نفت و گاز ارزان، در زمینه های خاصی از پتروشیمی از جمله تولید مواد پایه و یا پایین دستی سرمایه‏گذاری می کنند.

در این حوزه از صنعت نیز همانند حوزه های دیگر صنعت، کشورهای پیشرفته به دلیل توانمندی های مدیریتی و تکنولوژیکی ، ترجیح می دهند مواد پایین دستی با ارزش افزوده بالا تولید کرده و ساخت مواد پایه با ارزش افزوده کمتر را به کشورهای در حال توسعه واگذار نمایند.

زنجیره تأمین صنعت پتروشیمی

زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی از هیدروکربن‏های موجود در نفت خام، میعانات گازی و یا گاز طبیعی آغاز شده و پس از فرآورش در فرآیندهای شیمیایی و پتروشیمیایی به فرآورده‏های جدید شیمیایی تبدیل می‏شوند.

زنجیره تأمین محصولات پتروشیمی حاصل از خوراک گاز طبیعی و نفت خام در شکل زیر نمایش داده شده است.


واحد اخبار و اطلاعات بازار – بورسیران  


 تیپ شخصیتی و معامله گری شما چیست ؟ (1)      تیپ شخصیتی و معامله گری شما چیست؟ (2)

سندرم کمالگرایی چیست ؟         اوراق طبعی Put Option (بخش اول )       انواع معامله گران در بازار مالی  

 همه چیز در باره نسبت ریسک به سود       علت گرانی ارز چیست ؟     

فروش فیلترهای هوشمند بورسیران       خدمات  سبد بانی چیست ؟        خرید خدمات سبد بانی    


    با عضویت در خبرنامه و کانال بورسیران در تلگرام،از مطالب سایت بطور آنی با خبر شوید !

    • خبر نامه بورسیران :
    •  کانال بورسیران در تلگرام : بعد از ورود،در پائین صفحه روی دکمه  Joint Chanel  کلیک کنید.
    • کانال ویژه بورسیران VIP در تلگرام ( سیگنال سهم،حق تقدم و نوسان گیری  )   جدید ! 

درباره نویسنده

سبد سهام تضمینی سالانه

عیدانه نوروز 1403 بورسیران

خرید سبد سهام تضمینی اردیبهشت 1403

خدمات اشتراک ویژه

فیلترهای هوشمند معاملاتی

کانال رسمی بورسیران در تلگرام

دعوت به همکاری

error: شما مجوز کپی محتوا را ندارید !